آنچه که باید در مورد نمای خشک بدانیم

همانطور که می دانید نما در طراحی و ساخت یک ساختمان بسیار مهم است. در واقع طراحی و انتخاب نما یکی از مهم ترین بخش های ساخت و ساز ساختمان است. در طراحی و انتخاب نما اصولی باید به عناصر زیادی از جمله زیبایی نما، مصالح لازم برای اجرای نما، هزینه های پروژه، دوام و پایداری نما توجه شود. روش و زمان اجرا با پیشرفت تکنولوژی و مدرن شدن معماری، دکوراسیون و صنعت ساختمان، نمای ساختمان و روش های اجرای آن نیز دستخوش تغییراتی شده است. از جمله این پیشرفت ها می توان به رواج روش های اجرای نماهای خشک اشاره کرد. این روش به دلیل مزایایی که دارد بسیار محبوب شده است. در این مقاله به بررسی این نوع نما می پردازیم.

خشکی بینایی چیست؟

برخلاف روش های سنتی، در این سیستم ملات برای اجرای نمای خشک وجود ندارد. در واقع در نمای خشک، یک سیستم لایه‌گذاری سبک با اتصالات مکانیکی جایگزین ملات می‌شود تا نما روی ساختمان قرار گیرد. نمای خشک از چندین لایه شامل پوسته بیرونی، تهویه داخلی، لایه عایق حرارتی و دیوار داخلی ساختمان تشکیل شده است. بنابراین فاصله مشخصی بین دیوار اصلی ساختمان و مصالح به کار رفته در پوشش ساختمان وجود دارد. تمامی لایه های نما خشک با استفاده از سازه های فولادی و آلومینیومی بر روی سازه و اسکلت اصلی ساختمان نصب می شوند.
انواع نماهای خشک
این نوع نما با توجه به نحوه نصب و نحوه قرارگیری اتصالات در نمای خشک به دو دسته قابل مشاهده و نامرئی تقسیم می شود.

سیستم های نمای خشک در معرض

در سیستم های اجرای نماهای خشک اکسپوز یا نمایان، بخشی از یراق آلات مورد استفاده برای نگهداری سرامیک ها از بیرون ساختمان قابل مشاهده است. البته راه هایی برای کاهش توجه این بست ها وجود دارد که از آن جمله می توان به رنگ آمیزی قسمت های قابل مشاهده بست با رنگ قسمت بالایی اشاره کرد. اگر این کار را انجام می دهید باید از رنگ های مقاوم در برابر آب و هوا استفاده کنید زیرا این بست ها به آب و هوا حساس هستند.

سیستم های نمای خشک نامرئی

در سیستم های دیوار خشک نامرئی یا نامرئی، بست های مورد استفاده پس از نصب نما قابل مشاهده نیستند. در واقع قبل از نصب نما عملیاتی در سطح فوقانی ساختمان انجام می شود که بسته به نوع سیستم می تواند به صورت سوراخ یا شیار در لبه های پشتی یا بالایی باشد.

نما سرامیک به روش آنیل، سرامیک خشک به روش نامرئی، سرامیک خشک به روش نامرئی
مزایا و ویژگی های نمای خشک
این نمای مدرن به دلیل ویژگی های مثبت و مزایای بیشماری که دارد بسیار محبوب شده است. در اینجا مزایا و ویژگی های انتخاب و نصب نمای خشک به عنوان نمای ساختمان را برجسته می کنیم.
1. با رعایت سرعت اجرا
، از آنجایی که اسکلت فلزی به عنوان الگو و مدل برای اجرای نما در نمای خشک استفاده می شود، می توان نما را بدون استفاده از داربست تهیه کرد. این فرآیند به طور چشمگیری سرعت اجرای دیوار خشک را افزایش می دهد و تا 50 درصد در زمان اجرای پروژه صرفه جویی می کند.
2. کیفیت بالا
یکی از مزایای نمای خشک این است که می توان آن را با هر نوع متریال ساخت از جمله اجرای نمای کامپوزیت، HPL، سنگ، سرامیک، آجر، آلوکوتا، چوب پلاستیک، ترمووود (چوب)، سیمان (هوشمند) پانل). )، مش سیم کشش/فلز منبسط شده، نمای GRC/GFRC و… به صورت صنعتی استفاده شده است. این ویژگی نمای خشک باعث رفع بسیاری از مشکلات پیش روی طراحان، مهندسان، متخصصان و مجریان پروژه شده است و با استفاده از این متریال در تمامی اندازه ها، ضخامت ها و رنگ های لازم، کیفیت نما و چیدمان کامل می شود. طرح مورد نظر انجام خواهد شد. . از طرفی با تولید صنعتی مصالح مورد نیاز بالای نما و مقاطع زیرسازی نما از جمله پروفیل های آهنی، آلومینیومی یا گالوانیزه و فولادی، با کاهش خطاهای انسانی و در نتیجه کاهش مواجه هستیم. افزایش کیفیت نهایی مصالح و نمای اجرا شده.
3. کاهش اتلاف انرژی
با توجه به استفاده از عایق حرارتی در سیستم نمای خشک می توان گفت که این نما از اتلاف انرژی ساختمان جلوگیری کرده و باعث کاهش

هزینه ها در این سیستم یک لایه عایق حرارتی با استفاده از چسب یا اتصالات مکانیکی به طور مستقل به بدنه ساختمان متصل می شود. پس از این اتصال اسکلت یا اسکلت باربر که می تواند از چوب، فولاد یا آلومینیوم باشد بر روی ساختمان نصب می شود. با این فرآیند فاصله مشخصی بین نمای خشک و عایق حرارتی وجود خواهد داشت و این فضای خالی نیز در برابر اتلاف انرژی عایق می شود.
4. امکان تعویض یا تعمیر نما
اگر آلمانی با روکش خشک آسیب دیده باشد، به راحتی می توان قسمت کوچکی از پوشش و نما را باز کرد. اگر قابل تعمیر باشد، آسیب به آن قطعه ممکن است تعمیر شود، یا اگر قابل تعمیر نباشد، ممکن است آن قطعه به طور کامل با یک قطعه جدید جایگزین شود. این قابلیت در بسیاری از انواع دیگر نماها وجود ندارد و در صورت آسیب دیدن قسمتی از نما، برای تعویض کامل آن باید هزینه زیادی پرداخت کنید.
5. نصب آسان
برای نصب سیستم نما خشک نیازی به کارگر حرفه ای نیست زیرا نصب آجر و ریل در این سیستم مکانیکی می باشد بنابراین در هنگام نصب نگرانی خاصی وجود نخواهد داشت و خبری از حقوق گزاف نیست.

6. بدون ضایعات ساختمانی و آلودگی صوتی
از آنجایی که سیستم نمای خشک را می توان مستقیماً بر روی دیوار ساختمان اجرا کرد و نیازی به برداشتن سطح دیوار موجود نیست، اجرای این سیستم باعث ایجاد ضایعات ساختمانی و آلودگی صوتی نمی شود. به دیگران.
7. قابلیت اجرا برای ساختمان های بلند
همانطور که توضیح داده شد در این سیستم از ملات استفاده نمی شود. به همین دلیل برای ساختمان ها و پروژه های بلندمرتبه می توان نماهای خشک را بسیار سریعتر و راحتتر از سایر نماها مانند نماهای آجری نصب کرد.
استفاده از نمای خشک در ساختمان مزایای دیگری نیز دارد از جمله:
عمر ساختمان افزایش می یابد.
وزن و حجم فونداسیون را کاهش می دهد.
طراحی آن کاملا مهندسی شده و هیچ ضایعاتی ندارد.
مواد آن توانایی سازگاری کامل با تغییرات دما را دارند.
امکان بازیافت مواد مورد استفاده وجود دارد.
نیازی به تعبیه و اتصال به زیرزمین و سطح ساختمان ندارد.
با انواع سیستم های سازه ای مانند اسکلت فلزی و بتنی سازگاری کامل دارد.
مصالح مورد استفاده در نمای خشک
برای اجرای نمای خشک در انتخاب مصالح مختار هستید و می توانید از هر نوع متریالی که برای نمای داخلی و خارجی ساختمان استفاده می شود در هر اندازه و ضخامت از 5 میلی متر تا 50 میلی متر استفاده کنید. مصالح متداول برای اجرای نماهای خشک شامل کاشی و اجرای نماهای خشک در ظروف سنگ چینی، ورق های کامپوزیت، کرتین وال، کاشی های سفالی و … می باشد.

مقایسه نمای خشک و نمای ملات

همانطور که از عنوان نمای خشک مشخص است و قبلاً توضیح دادیم، تفاوت اصلی نمای خشک با نمای سنتی در نوع نصب مصالح نما بر روی سازه ساختمان است. ملات بر خلاف نمای ملات در نمای خشک کاربرد ندارد و سطح فوقانی نما با اتصالات مکانیکی و عمدتاً فلزی به سازه ساختمان متصل می شود.
قبل از ایجاد سیستم نمای خشک، از ملات یا چسب سیمان برای اتصال نما به سازه اصلی ساختمان استفاده می شد. این نوع سیستم دارای مشکلات و محدودیت هایی بود از جمله اینکه امکان استفاده از عایق یا لایه عایق در این روش وجود نداشت و این امر باعث اتلاف انرژی زیاد و ورود آلودگی هوا و صوتی به داخل ساختمان می شد. علاوه بر این فشار و بار باد در ارتفاعات استحکام نما را به چالش کشیده و باعث ریزش نما شده که خطرات جبران ناپذیری را به دنبال داشته است.
در سیستم نما خشک مصالح مورد استفاده برای نما با زیرسازی آلومینیومی و بدون اعمال نیروی چسب بر سازه اصلی ساختمان اجرا می شود و در نهایت عمر نما حتی در صورت نصب صحیح و طراحی شده افزایش می یابد. می توانید مطمئن باشید که حتی در شرایط آب و هوایی سخت به هیچ وجه نمی افتد و آسیب نمی بیند.
در روش سیستم نما خشک نمای ساختمان دو لایه است که در آن یک لایه عایق و یک محفظه خالی وجود دارد. خلاء به عنوان یک عایق برای محافظت از ساختمان در برابر شرایط جوی، آلودگی صوتی و سایر اختلالات عمل می کند. تهویه جریان هوا در داخل این محفظه می تواند متفاوت باشد

با توجه به شرایط اقلیمی ساختمان و با توجه به نیاز این منطقه. برای شرایط اقلیمی گرم و مرطوب می توان هوای داخل این فضا را تهویه کرد اما برای شرایط آب و هوایی سرد و خشک طراحی نما به گونه ای است که هوا در داخل محبوس شود. داخل فضای خالی برای ایجاد عایق بهتر برای فضا. ساختمان.

چرا استفاده از نمای خشک رایج شده است؟
یکی از عواملی که نیاز به سیستم اجرای نما خشک را ایجاد کرد سختی اجرا و سایر مشکلات رایجی بود که در اجرای سیستم نما سنتی مانند نما ملات وجود داشت. به عنوان مثال ریزش نما بر اثر عوامل مختلف در حین اجرای ملات نما یکی از مشکلات رایج این روش بود. از طرفی با پیشرفت تولید و پیشرفت تکنولوژی، محصولات مورد استفاده در نمای ساختمان مدرن شده و محصولات جدیدی برای نما ایجاد شده است که مورد توجه طراحان قرار گرفته است. و مهندسان ساختمان با مزایا و ویژگی هایشان. . . اما با سیستم ملات، محدودیت هایی در انتخاب مصالح وجود داشت. به عنوان مثال سرامیک چینی تا 0.5 درصد جذب آب بسیار کمی دارد که به همین دلیل چسبندگی ملات ماسه سیمان به این نوع مواد صفر است.
بنابراین نمی توان از سرامیک های چینی در نما به روش سنتی استفاده کرد. البته این امر در مورد سایر مصالح ساختمانی مدرن از جمله HPL، Corin و Thermowood نیز صدق می کند. در نهایت با وجود محدودیت ها و مشکلات اجرایی از این دست، لزوم استفاده از درزهای خشک در نمای ساختمان تحمیل شد. با پیدایش سیستم نما خشک، اجرای این نوع سیستم نما بسیار مورد توجه قرار گرفت زیرا در این سیستم امکان نصب مصالح ساختمانی جدید با طرح ها، مصالح و رنگ های بسیار متنوع وجود داشت و اجرای این روش می باشد. بسیار ساده تر از روش های اجرای سنتی. نما بود.
اجزای سیستم عایق حرارتی نمای خشک
: به صورت مستقل و با اتصال مکانیکی یک لایه عایق حرارتی با چسب یا اتصالات مکانیکی به زیرسازی یعنی به دیوار اصلی ساختمان متصل می شود.
فضای آزاد: برای جلوگیری از ورود رطوبت به داخل ساختمان، اتلاف انرژی و تهویه، فضای خالی بین نما و عایق در نظر گرفته شده است.
قاب تحمل بار: برای ساخت قاب که به عنوان تکیه گاه نما عمل می کند می توان از مواد مختلفی مانند چوب اشباع شده، فولاد یا آلومینیوم استفاده کرد. نکته مهم طراحی اولیه فواصل و اندازه هاست که باید به گونه ای باشد که در برابر عوامل مخرب جوی مانند باد و رطوبت مقاومت بالایی داشته باشند.
مصالح و اتصالات نما: برای مصالح نما می توان از کلیه مصالح قابل اجرا به صورت خشک اعم از سنگ، ورق کامپوزیت، ترمووود، سرامیک چینی خشک، شیشه، کاشی، خشت آجری و … استفاده کرد.
روش های مختلفی برای نصب نمای خشک وجود دارد.
روش های مختلفی برای نصب نمای خشک وجود دارد که عبارتند از:
اتصال به ساختار کاست،
اتصال به ساختار پشتیبان،
نصب پانل های ستون با گیره های داخلی.
نصب مستقیم با استفاده از انبردست چاقویی و دو شاخ با استفاده از ابزارهایی مانند مته و سر مته، مته زیر برش شامل دریل دستی، مته ماشینی پایه و دریل اتوماتیک.
نکات مهم در اجرای نمای خشک
در انتخاب قاب تکیه گاه باید به استحکام و مقاومت بالای آن توجه شود.
مصالح انتخاب شده برای فونداسیون نمای خشک باید با یکدیگر سازگار باشند تا از طریق ناسازگاری شیمیایی دچار خوردگی نشوند.
مصالح به کار رفته در فونداسیون و نما باید از نظر زیبایی بررسی شود تا با یکدیگر سازگاری داشته باشند.
واشرها باید ضخیم و بادوام باشند تا در برابر سرما، گرما، بخار آب و گازهای موجود در هوا مقاومت کنند.
آب بندی پنجره ها، درزها، برجستگی ها و گوشه های کور ساختمان باید با نهایت دقت انجام شود.
پس از نصب و تکمیل نمای خشک، کیفیت کل سازه نما باید بررسی و تست شود.
قیمت اجرای نمای خشک
در هزینه نهایی اجرای نمای خشک تحت تاثیر پارامترهای مختلفی قرار می گیرد که مهمترین آنها عبارتند از:
قیمت و نوع مواد انتخاب شده برای سطح بالایی نوع سیستم مورد استفاده برای نصب نما،
نوع سازه ساختمان
، ابعاد مواد رویه و میزان برش مورد نیاز
شکل معماری و میزان آسیب وارده به سطح نما،
ارتفاع ساختمان،
موقعیت جغرافیایی پروژه،
لازم به ذکر است که هر چه متریال استفاده شده برای رویه بزرگتر باشد، هزینه مواد پایه کمتر می شود.
بهینه ترین نوع دیوار برای اجرای نمای خشک که به مصالح کمتری برای نما نیاز خواهد داشت، دیوارهای پیوسته با طول و ارتفاع زیاد و با حداقل تعداد و اندازه بازشوها می باشد. با افزایش سطوح بازشو، میزان مصالح مورد نیاز برای فونداسیون نما در هر متر مربع افزایش می یابد که در نهایت منجر به افزایش هزینه نما می شود. با درک این موضوع می توان نتیجه گرفت که برای دیوارهایی با ابعاد لعاب بزرگ و اینکه نما باید در قسمت های باریک بین این شیشه ها ساخته شود، نصب نمای خشک بسیار پرهزینه خواهد بود. https://behsaznama.com

دیدگاهتان را بنویسید